دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

منظور کردن اعضا و جوارح انسان به عنوان مهر

فرزاد تات | پنجشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۵:۲۳ ب.ظ

صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1381/05/25
برگزار شده توسط: استان مازندران/ شهر تنکابن

موضوع

منظور کردن اعضا و جوارح انسان به عنوان مهر

پرسش

آیا اعضا و جوارح انسان می‌تواند به‌ عنوان مَهر زن در نظر گرفته شود؟

نظر هیئت عالی

مستفاد از مواد 214 و 215 و 959 و 960 و 975 و 1078 و 1082 قانون مدنی، هر چند در عرف و عالم پزشکی بعضی از اعضا و جوارح بدن انسان، نظیر کلیه، واجد نوعی ارزش مالی بوده و خرید و فروش می‌شود‌، در فرض سوال قطع نظر از این‌که در حال حاضر تملک قلب انسان یعنی انتقال قلب از بدن انسان زنده به بدن شخص زنده دیگر عملاً امکان‌پذیر نبوده و قانونی هم نمی‌باشد و لذا قلب انسان قابلیت جابه جایی و خرید و فروش نداشته و بالفعل واجد ارزش مالی نیست، بنابراین، تعیین قلب مرد به‌ عنوان مَهر همسر موجه نبوده و در صورتی‌که قلب مردی به‌ عنوان مَهر تعیین شده باشد زوجه مستحق دریافت مَهرالمثل است.

نظر اتفاقی

بر اساس ماده 1078 قانون مدنی مَهر باید مالیت داشته و قابل تملک باشد. هر چند بعضی اعضا و جوارح انسان هم اکنون معامله و خرید و فروش می‌شود، با توجه به ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مَهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند. لذا هر چند مثلاً قلب مالیت داشته باشد و قابل خرید و فروش باشد، شرایط به کیفیتی نیست که زوجه وفق ماده 1082 قانون مدنی عملاً بتواند هر وقت که بخواهد مالک آن گردد و یا هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند. لذا تعیین چنین مَهری مبنای قانونی و شرعی ندارد.

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی