دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

رای دادگاه درباره دعوی احراز عدم وقوع بیع

فرزاد تات | دوشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۹ ب.ظ

رای دادگاه درباره دعوی احراز عدم وقوع بیع (دادنامه شماره ۹۴۰۹۹۷۰۲۲۰۳۰۰۱۷۲)

چکیده دادنامه و رای دادگاه درباره دعوی احراز عدم وقوع بیع: عدم وقوع بیع امری قابل اثبات نیست و احراز آن دعوی تلقی نمی شود؛ زیرا در امور حقوقی اصل بر عدم وقوع اعمال حقوقی است و کسی که مدعی خلاف آن است باید آن را اثبات کند.

رأی دادگاه بدوی

آقای ف. م. با وکالت آقای الف. ف. و خ. ب. به طرفیت خانم ر. ک. دادخواستی مبنی بر صدور حکم احراز قضایی ۱-عدم وقوع بیع خواهان و خوانده ۲-در نتیجه صدور حکم اعلان بطلان سند انتقال رسمی ملک خواهان به خوانده ۳-در نهایت صدور حکم بر اعلام بقای اعتبار مالکیت رسمی خواهان قبل از انتقال سند به خوانده ۴-صدور حکم اعلام بطلان وکالت رسمی تنظیمی بین خواهان و خوانده تقدیم کرده که در تاریخ ۱۳۹۲/۸/۵ به این شعبه ارجاع شده است. ماحصل شرح ادعای خواهان و وکلای وی این است که ملک تحت تملک خواهان با اعطای وکالت نامه به خوانده و توسط وی به نام خودش منتقل شده در حالیکه بین آن ها عقد بیع واقع نشده است. بنابراین وقتی بین طرفین عقد بیع واقع نشود انتقال سند مالکیت ملک متنازع فیه از نام خواهان به نام خوانده بلاوجه می باشد. خوانده نیز در مقام دفاع اظهار داشته دعوای مطروحه سابقا در شعب ۳۹ و ۴۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران مطرح و در هر دو مورد منتهی به صدور رأی قطعی شده است. دادگاه به منظور بررسی اعتبار امر مختومه پرونده های شعبه فوق را مطالبه و بررسی کرد در خصوص ابطال سند انتقال رسمی ملک تحت شماره ۱۶۳۷۲ مورخ ۱۳۸۸/۱/۲۹ و نیز وکالت نامه رسمی شماره ۱۶۲۳۸ مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۲۷ دفتر اسناد رسمی چون قبلا دعوا مطرح و منتهی به رأی قطعی شده است لذا به استناد بند ۶ ماده ۸۴ و ماده ۸۹ قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد دعوا صادر و اعلام می گردد. در خصوص خواسته دیگر خواهان مبنی بر احراز قضایی عدم وقوع بیع بین خواهان و خوانده چون امری قابل اثبات نیست و اساسا طرح دعوا به منظور اثبات وقایع حقوقی بین طرفین است لذا طرح دعوا منطبق بر موازین قانونی نیست از این جهت به استناد ماده ۲ قانون آئین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر و اعلام می گردد. راجع به خواسته دیگر خواهان مبنی بر صدور حکم بر اعلام بقای اعتبار مالکیت رسمی خواهان قبل از انتقال سند به خوانده چون در حال حاضر به اضرار خود خواهان سند مالکیت به نام خوانده می باشد لذا دعوا مسلم و ثابت نیست به استناد ماده ۲۲ قانون ثبت و ماده ۱۹۷ قانون آئین دادرسی مدنی حکم به بیحقی خواهان صادر و اعلام می گردد. این رأی ظرف مدت بیست روز پس ازابلاغ قابل اعتراض نزد محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ۴۲ دادگاه عمومی حقوقی تهران - امین رجبی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای ف. م. به طرفیت خانم ر. ک. نسبت به دادنامه شماره ۱۰۴۲ مورخه ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ صادره از شعبه ۴۲ دادگاه عمومی تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه به خواسته ۱-عدم وقوع بیع ۲-اعلام بطلان سند رسمی انتقال ۳-اعلام بقای اعتبار مالکیت قرار رد و حکم به ابطال دعوی صادر گردیده در خصوص خواسته ردیف اول در واقع دعوی تلقی نمی شود زیرا در امور حقوقی اصل بر عدم وقوع اعمال حقوقی است و کسی مدعی خلاف آن است باید آن را اثبات کند و همین عدم بقاء مالکیت توجها به دلالت اسناد بر مالکیت مالک آن ها، قابلیت استماع ندارد بر همین اساس مستندا به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی قرار یاد شده را در نتیجه تأیید و اعلام می دارد. لیکن تجدیدنظرخواهی در خصوص دعوی ابطال سند یاد شده که به جهت تحقق اعتبار امر مختوم بها قرار رد آن صادر گردیده وارد است و دادنامه تجدیدنظرخواسته به جهت مغایرت با مقررات قانونی مخدوش است زیرا مندرجات دادنامه تجدیدنظرخواسته و اقدامات متعاقب دستور این دادگاه اشاره ای به اینکه با کدام دادنامه امر یاد شده تحقق یافته ندارد بر همین اساس مستندا به ماده ۳۵۳ قانون مرقوم ضمن نقض دادنامه یاد شده پرونده جهت اقدام مقتضی به دادگاه نخستین اعاده و اعلام می دارد در خصوص خواسته دیگر دایر بر اعلام بقای اعتبار مالیکت خواهان توجها به مراتب مرقوم دعوی مطروحه قابلیت استماع نداشته ضمن نقض دادنامه یاد شده قرار عدم استماع دعوی صادر و اعلام می دارد. رأی صادره قطعی است. در خصوص خواسته ابطال سند وکالت دادگاه نخستین اظهارنظر نکرده است.

مستشاران شعبه ۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران

رضا خشنودی - رسول امیری

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی