دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

عنوان: وقوع عقد بیع به صورت شفاهی

فرزاد تات | دوشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳ ب.ظ

پیام: تسلیم و تسلم مبیع و ارائه فاکتور فروش، حاکی از وقوع عقد بیع به صورت شفاهی بین طرفین بوده و مطالبه ایفای تعهد به استناد آن، قابل پذیرش است.

عنوان: دادگاه صالح در دعوای مطالبه وجه به استناد فاکتور فروش

پیام: درج نشانی ذیل فاکتور فروش، حکایت از خرید کالا و انعقاد قرارداد و نیز تقید فروشنده به تحویل مبیع در محل ذکر شده دارد؛ بنابراین، در دعوای مطالبه وجه به استناد فاکتور فروش، دادگاه محل آدرس ذکر شده در فاکتور، به عنوان دادگاه محل وقوع قرارداد و اجرای آن، صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارد.


مستندات: ماده 13 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی-

در خصوص دعوی آقای ع. الف.پ. بطرفیت آقای الف. الف. با وکالت آقای ج.الف. ق. و فروشگاه م. بخواسته صدور حکم بر محکومیت خواندگان به پرداخت مبلغ 000/ 650/ 215/ 1 ریال به استناد یک فقره فاکتور فروش لوازم جانبی موبایل به شماره 771 مورخه 20/ 3/ 93 تنظیمی در تهران به آدرس ... به انضمام پرداخت خسارت تأخیر تأدیه و دادرسی به شرح دادخواست تقدیمی بدین توضیح که خواهان به موجب فاکتور استنادی در تهران اقدام به فروش اقلام مندرج در آن بعبارت تعداد 49900 عدد گارد طرح دار ژله ای در انواع مدل و تعداد 5600 عدد کیف ژله ای جدید در انواع مدل بعنوان لوازم جانبی موبایل به آقای الف. الف. دارنده مغازه م. می نماید و بلحاظ استنکاف خوانده از پرداخت ثمن مورد معامله اقدام به طرح دعوی بطرفیت خواندگان نموده است علیهذا با عنایت به مراتب مذکور نظر به اینکه خوانده ردیف دوم بلحاظ عدم ثبت در اداره ثبت شرکتها دارای شخصیت حقوقی مستقل نمی باشد تا اقامه دعوی بطرفیت آن تحقق یابد و صرفا مغازه ای است تحت مالکیت خوانده ردیف اول لذا دادگاه دعوی را متوجه خوانده ردیف دوم ندانسته مستندا به بند 4 از ماده 84 قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان در این قسمت صادر و اعلام می گردد و در خصوص دعوی مطروحه بطرفیت خوانده ردیف اول در پاسخ به ایراد عدم صلاحیت مطروحه از ناحیه وکیل خوانده مذکور به شرح لایحه تقدیمی از حیث محل اقامت خوانده در شهرستان اصفهان و محل ایفاء تعهد در آن شهرستان اشعار می دارد هرچند از حیث صلاحیت محلی اصل با محل اقامت خوانده است و لیکن از بابت استثنائات وارده بر این اصل به استناد ماده 13 از قانون آئین دادرسی مدنی در دعاوی بازرگانی و راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده باشد خواهان مخیر است به دادگاه محل وقوع عقد یا قرارداد یا محل انجام تعهد رجوع کند که بر این اساس با عنایت به نشانی ذیل فاکتور استنادی که حکایت از خرید کالا به مفهوم انعقاد عقد و قرارداد در تهران و نیز تقید به تحویل آن از فروشنده در محل انعقاد عقد دارد لذا دادگاه خود را صالح به رسیدگی دانسته و ایراد مطروحه را مردود اعلام می نماید علیهذا با عنایت مفاد فاکتور ابرازی و دفاع بلاموثر وکیل خوانده به شرح منعکس در پرونده که متضمن عدم انکار خرید کالاهای مذکور از خواهان می باشد و نظر به استصحاب دین دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص داده مستنداً به مواد 10- 219- 220- 338- 362- 1257 از قانون مدنی و 198 و 519 و 522 از قانون آئین دادرسی مدنی حکم بر محکومیت خوانده ردیف اول به پرداخت مبلغ 000/ 650/ 215/ 1 ریال به عنوان اصل خواسته و مبلغ 300/ 022/ 37 ریال به عنوان خسارت دادرسی و پرداخت خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ تقدیم دادخواست ( 27/ 10/ 93 ) بر اساس نرخ شاخص تورم لغایت زمان اجرای حکم که توسط واحد اجرای احکام مدنی ومحاسبه و وصول خواهد شد در حق خواهان صادر و اعلام می گردد. حکم صادره حضوری وظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 207 دادگاه عمومی حقوقی تهران-علیرضا صالحی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف. الف. د. با وکالت آقای ج.الف. ق. به طرفیت علی الف.پ. نسبت به دادنامه شماره 118مورخ 94/2/30صادره ازشعبه 207دادگاه عمومی حقوقی تهران که طی آن دعوی تجدیدنظرخوانده مبنی برمطالبه 1/215/650/000ریال به انضمام پرداخت خسارت تاخیرتادیه هزینه دادرسی پذیرفته شده است واردنمی باشد چراکه دادنامه موصوف بارعایت کلیه اصول دادرسی ومقررات قانونی اصداریافته وباتوجه به مجموع اوراق پرونده وتحقیقات معموله واینکه دراین مرحله ازدادرسی دلیل خاص یامطلب متقنی درجهت تزلزل اساس دادنامه معترض عنه ابراز نشده وازسوی دیگر دادنامه مزبور براساس دلایل ومدارک ابرازی صحیحیاً اصداریافته است چراکه قبض اسنادوفاکتور های ارائه شده ازناحیه خواهان بدوی وکالاهای موضوع فاکتورتوسط خوانده حکایت ازوقوع عقدبیع بین وی وتجدیدنظرخواه بنحو شفاهی داشته ودفاع وکیل تجدیدنظرخواه نیز مبنی برعودت نمودن اجناس خریداری شده مستندبه دلیل وسندنمی باشد فلذا مستنداً به ماده 358قانون آئین دادرسی مدنی ضمن ردتجدیدنظرخواهی دادنامه فوق الذکر راتائید واستوار می نماید این رای حضوری و قطعی است.
شعبه 6 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - رئیس و مستشار

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی