توجیه تاثیر عوامل روانشناختی در رفتار سرمایه گذاران در پرتو ...
چکیده:
پس از سالها سیطرة پارادایم مالی- استاندارد بر فضای مطالعات مالی ، دانشمندان مالی با آگاهی یافتن از کاستیها تکیة بیش از حد این پارادایم بر عقلانیت کامل و بیشینهسازی مطلوبیت مورد انتظار ، سعی کردهاند که نگرش خود را تغییر دهند. این تغییر نگرش، خود را در پارادایم مالی ـ رفتاری نشان داد. دو پایة اصلی پارادایم مالی ـ رفتاری عبارت است از: محدودیت در «آربیتراژ» و روانشناسی. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای از یک سو، در پی تبیین پارادایمهای مالی ـ استاندارد و مالی ـ رفتاری و نشان دادن نقاط قوت و ضعف هر یک از آن دو میباشد. از سوی دیگر، تلاش میشود که جهت رفع نارساییهای این پارادایم در تفسیر عقلانیت، رویکرد سومی با عنوان الگوی عقلانیت اسلامی(حیات معقول) معرفی شود. این رویکرد جدید نهتنها تفسیر نوینی از عقلانیت ارائه مینماید و انسانشناسی اسلامی را به عنوان مبنای شناخت رفتار انسان معرفی میکند، بلکه مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی دو پارادایم پیشین را، که در قالب عقلانیت مدرنیته سامان یافته، به چالش میکشد.
خلاصه ماشینی:
"«مالی- رفتاری» دارای دو مزیت عمده در (1) شناسایی الگوهای رفتاری متناقض و (2) تبیین فرایند ایجاد بازده است؛ اما دو نقص عمده نیز دارد که عبارت است از: (1) محدودیت در مبنای تجربی و مفهومی، و (2) عدم تشخیص و شناخت گزینههای منطقی. این الگو دستکم نتوانسته علتی قابل پذیرش برای این نوع رفتارها ارائه دهد؛ چراکه اصلاح چنین انحرافاتی صرفا معطوف به تغییر نظریه نیست، بلکه گاهی لازم است اساسا، هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی دیگری سامان داد تا نظریههای برآمده از پارادایم «مالی- استاندارد» و یا «مالی- رفتاری» را مطابق با واقع رفتار سرمایهگذاران تصحیح کرد. از اینرو، این تحقیق مدعی است ارائة مبانی رکین هستیشناسی و معرفتشناسی در جهت الگوی عقلانیت اسلامی و در قالب نظام حیات معقول و نیز شناخت درست ماهیت انسان میتواند نارساییهای موجود در پارادایمهای پیشگفته را بر طرف کند. در این الگوی عقلانیت، مباحث هستیشناسانه دربارة وجود انسان الحادی و مادیگرایانه است و بدینروی، در مقام معرفتشناسی، ابزار لازم برای شناخت انسان، به حس و تجربه محدود میشود. نتیجهگیری و پیشنهاد در این مقاله به بررس دو پارادایم «مالی ـ استاندارد» و «مالی ـ رفتاری» پرداختیم نتایج بررسی نشان میدهد گرچه پارادایم «مالی ـ رفتاری» تا حدی در جهت توجیه رفتار سرمایهگذاران موفق عمل کرده، اما در حل برخی از نارساییهای «مالی- استاندارد» توفیقی حاصل نکرده است؛ چراکه هرچند نام پارادایم جدید را بر خود دارد، اما هنوز مبتنی بر همان هستیشناسی و معرفتشناسی پارادایم «مالی- استاندارد» است. "Behavioral Finance and Its Implications for Earning Estimation, Risk Assesment and Stock Returns", Financial Analysts Journal, 52(4), 1998, p.
- ۰۳/۰۱/۲۷