دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

وجوه افتراقی عام و خاص با مطلق و مقید

فرزاد تات | جمعه, ۳ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۳۷ ب.ظ

لفظ دال بر ماهیتی بدون قید را مطلق گویند

۷ - منبع

 

۱ - تعریف

[ویرایش]


«مطلق» در لغت به معنای « مرسل » و چیزی بدون قید است. و در اصطلاح به لفظی می‌گویند که بر معنایی شایع دلالت می‌کند.
 

۲ - نظر سیوطی و اصولیون

[ویرایش]


سیوطی می‌گوید: «مطلق لفظی است که بر ماهیتی بدون هرگونه قیدی، دلالت می‌کند».
در اصول گفته‌اند: «ما دل علی معنی شائع فی جنسه و یقابله المقید؛ مطلق لفظی است که بر معنایی شایع و قابل صدق بر افراد کثیر دلالت می‌کند و مقید مقابل آن است».
 

۳ - مثال مطلق در قرآن

[ویرایش]


اطلاق شهادت در بیع و امثال آن در «واشهدوا اذا تبایعتم» 

[۱]

 و «فاذا دفعتم الیهم اموالهم فاشهدوا علیهم».

[۲]


در این آیات ، شهادت مطلق است، و مقید به شرطی مانند عدالت نیست؛ در حالی که در آیه ۲ سوره طلاق 

[۳]

 و آیه ۱۰۶ سوره مائده ،

[۴]

 هر شهادتی به شرط عدالت مقید شده است.
 

۴ - شباهت به عام و خاص

[ویرایش]


مطلق و مقید مانند عام و خاص است؛ با این تفاوت که دلالت عام بر افراد خود به وضع است، و دلالت مطلق بر افراد، به مقدمات حکمت .

[۵]

[۶]

[۷]

[۸]

[۹]


 

۵ - عناوین مرتبط

[ویرایش]


مقید .
 

۶ - پانویس

[ویرایش]


۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۸۲.    
۲. ↑ نساء/سوره۴، آیه۶.    
۳. ↑ طلاق/سوره۶۵، آیه۲.    
۴. ↑ مائده/سوره۵، آیه۱۰۶.    
۵. ↑ زرکشی، محمد بن بهادر، ۷۴۵ - ۷۹۴ق، البرهان فی علوم القرآن (باحاشیه)، ج۲، ص (۱۵-۱۷).    
۶. ↑ سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، ۸۴۹ - ۹۱۱ق، الاتقان فی علوم القرآن، ج۳، ص۱۰۱.    
۷. ↑ مظفر، محمد رضا، ۱۹۰۴ - ۱۹۶۴م، اصول الفقه، ج۱، ص۱۶۷.    
۸. ↑ کمالی دزفولی، علی، ۱۲۹۲ -، قرآن ثقل اکبر، ص۲۰۳.
۹. ↑ مشکینی، علی، ۱۳۰۰ -۱۳۸۶، اصطلاحات الاصول، ص۲۳۶.
  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی