دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

عباداتی که عبادیّت و پرستش ،ذاتی آن ها نیست،بلکه مشروط به قصد قربت است و قصد قربت هم فرع بر وجود امر است. مثل نماز و روزه و حجّ. در این جا چهار فرض متصوّر است:

1-فقط ماموربه باشد:چنین عبادتی قطعاً صحیح و مقرب و مقدور است و هیچ محذوری ندارد.

2-نه ماموربه باشد،نه منهی عنه:چنین عملی ولو مقدور است،ولی عبادت نیست بلکه اگر ملاک امر محرز شود به قصد ملاک می آوریم و باز عبادت می شود و اگر ملاک هم محرز نبود از بحث خارج است.

3-هم ماموربه باشد و هم منهی عنه: در این فرض ،فبادت مقدور است،زیرا امر دارد و به قصد قربت اتیان می شود و کمبودی ندارد. در کنارش نهی هم هست که موجب عقوبت است. ولی این احتمال باطل  است، زیرا مستلزم اجتماع امر و نهی در شیء واحد به عنوان واحد است که بالاجماع محال است.

4-فقط منهی عنه باشد: این جاست که عبادت مذکور اصلاً مقدور ما نیست . زیرا امری ندارد تا قصد قربت شود و عبادت شود و نیز ملاک امر را هم ندارد و وقتی اصلاً مقدور نباشد ،وجهی برای حکم به صحت هم نیست و اصلاً چنین نهی ای کاشف از صحّت نیست؛بلکه به حکم برهان مقتضی فساد است.

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی