لاتغصب(عام)با نماز یا بدون نماز،صلّ(اطلاق) با غصب یا بدون غصب(در دار غصبی یا بیرون دارغصبی)
فرزاد تات | شنبه, ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۰۲:۵۵ ق.ظ
اشکال کردن مستشکل:
هر دو با مقدمات حکمت هستند.
تداخل لاتغصب با صلّ:
نماز در دار غصبی(تعارض دارد)
در این جا در اجتماع امر و نهی ،دلالت نهی مقدم بر امرمی شود
از طرفی چون هر دو با مقدمات حکمت همراه هستند هیچ کدام(امر و نهی) بر دیگری مقدم نیستند.
اشکال مجدد:
دلالت عام به مقدمات حکمت نیست.
1-در مقام بیان باشد.
2-قرینه بر خلاف نباشد.
3-قدرمتیقن بر مقام تخاطع نباشد.
4-قابلیت تقیید و اطلاق باشد.
نتیجه:نهی مقدم است بر امر(نهی از نظر دلالت قویتراست)
فرمایش مصنّف:
هم مقدمات حکمت+حکم عقل
هردوباشد تا عام به عمومش دلالت کند.
استلزام جمیع افراد
منتفی بودن جمیع افراد
به خلاف امر
اطلاق بدلی:نماز خواندن در دارغصبی بدل از نماز خواندن در ییرون دارغصبی است.
هرکدام را انجام دهی کفایت از آن یکی می کند.
قرینه حکمت
- ۰۲/۱۲/۲۶