دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

ان قلتی دیگر از جانب مستشکل من باب امر ونهی

فرزاد تات | جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۰۱:۰۴ ق.ظ

نهی هیئتی دارد که بر طلب ترک دلالت دارد و این طلب ترک بر چیزی-مثلاً غصب-بار شده است و مولی ترک این عمل را از ما می خواهد. 

آما این منظور،مطلق غصب است،ولو در ضمن نماز باشد،یا منظور غصب خاص و مقیّد و در غیر حال نماز است؟ یا هدف اصل غصب به طور مجمل و سربسته است که نه طلاقی هست و نه تقییدی؟

نخست باید این جهات روشن شود. برای احراز این که منظور،مطلق غصب است،باید قرینه خاصه در بین باشد،مثلاً از عادت مولی یا از قرائن حالیّه و مقالیّه خاصّه به دست آوریم که منظورش هر غصبی است، و یا اگر قرینه خاصه نبود، باید از قرینه عامه مقدمات حکمت استفاده کنیم و بگوییم مولی در مقام بیان بود، نه در مقام اهمال و اجمال، و با این که می توانست قرینه و قیدی هم نیاورد و انصراف و متیقّنی هم در میان نیست،تا اطلاق را نتیجه بگیریم.

پس از روشن شدن وضع متعلّق و این که مطلوب مولی ترک مطلق طبیعت است و روی فرد خاصّی عنایت ندارد، نوبت به حکم عقلی می رسد که ترک طبیعت باید به ترک جمیع افراد باشد. پس دلالت نهی و نفی بر عموم و شمول ،جای بحث نیست و این دلالت هم ،چنان که منتصر گفت عقلی است. ولی این مقدار کافی نیست،زیرا عموم نهی و نهی،تابه سعه و ضیغ متعلّق آن دو می باشد و نخست باید وضع متعلّق روشن شود. برای اثبات اطلاق و سعه متعلّق،از مقدّمات حکمت مستغنی نیستیم، پس نهی مثل امر اطلاقی است و هیچ کدام قوی تر نیستند.

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی