تعدّدمسائل تنها به تفاوت مجموع موضوعات و محمولات آنهانیست،...
فرزاد تات | چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷ ق.ظ
تعدّدمسائل تنها به تفاوت مجموع موضوعات و محمولات آنهانیست، زیرا چه بسا با وحدت موضوع یا محمول هم، مسائل متعدد باشد.
تمایز مسائل علمی از یکدیگر مثل تمایز خود علوم از یکدیگر،به اغراض و جهات و حیثیّات است.یعنی در هر مساله ای از زاویه خاصی بحث می شود و غرض خاصّی دنبال می شود که همین غرض های مختلف، موجب اختلاف و تعدّد مسائل می گردد.
با حفظ این مقدّمه می گوییم: جهت و حیثیّت بحث در مساله اجتماع امر و نهی با جهت و حیثیت بحث در مساله دلالت نهی بر فساد، فرق دارد.
- ۰۲/۱۲/۲۳