دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

فی اجتماع الامر و النهی

فرزاد تات | سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶ ب.ظ

اختلفوا فی جواز اجتماع الامر و النهی فی واحد و امتناعه علی اقوال ثالثها چوازه عقلا و امتناعه عرفا

هم امر فعلی باشد و امتثال طلبد و هم نهی فعلی باشد؟

نظر اول: چنین اجتماعی از محالات است و امکان ندارد که یک عمل معیّن، هم متعلّق امر باشد و هم متعلّق نهی.بلکه باید معیّناً یکی از آن دو فعلی می شود و دیگری به فعلیّت نمی رسد؟

مثال معروف،مساله نماز در مکان غصبی است که اکوان و بودن های در ضمن نماز، حرکت ها و سکون های ضمن نماز،در مکان غصبی امر واحدی است و بخواهد به عنوان این که عنوان صلاتی بر او منطبق است،امر داشته باشد و به لحاظ انطباق عنوان غصبی،نهی داشته باشد.

اقوال در مساله(سه نظریه اساسی در این مساله)

یک-مشهور امامیّه و معتزله می گویند چنین اجتماعی از محالات است ،آن هم مطلقاً. یعنی هم از دیدگاه دقیق عقلی محال است و هم به دید سطحی عرفی.

دو-جمهور اشاعره می گویند چنین اجتماعی عقلاً و عرفاً جایز و ممکن است و محذوری ندارد.

سه-عدّه ای از محققان اردبیلی ( در مجمع الفائده والبرهان) و دیگران می گویند به دقّت عقلی اجتماع جایز است و مانعی ندارد شی ء واحد،هم امر داشته باشد و هم نهی،ولی به دید عرف و عقلاء جایز نیست.

 

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی