امر مستکشف از دوطریق حسن و رجحان و ترتب ثواب
حسن و رجحان با ترتب ثواب، برای عنوان احتیاط است و طبعاً امر مستکشف از این دو طریق هم امر به احتیاط خواهد بود و امر به احتیاط امر به اطاعت مولاست؛ زیرا اطاعت گاهی حقیقی است-مثل اطاعت امر واقعی که معلوم و محرز است - گاهی حکمی یا انقیاد است(اطاعت امر محتمل). هرکدام که باشد،امر به اطاعت امر ارشادی است نه مولوی؛زیرا در مورد حکم عقل وارد شده است ،و میدان اطاعت و انقیاد،میدان حکم عقل است و عقل مستقل است به لزوم اطاعت مولی و انقیاد یا حسن آن در برابر مولی. هر امری هم که در چنین موردی باشد ارشادی است،نه مولوی. پس امر مستکشف-مثل اوامر احتیاط ارشادی است نه مولوی.دیگر این که امر ارشادی،عبادت درست کن نیست و قصد امتثال ندارد و مقرّب نیست،بلکه امر توصّلی است و هدف از آن،احراز واقع است ولاغیر،و در خود آن مصلحت یا مفسده ای نیست،بلکه امر مولوی و شرعی این،لوازم و آثار را دارد.
- ۰۲/۱۲/۰۳