دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

اباحه یا برائت

فرزاد تات | پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰ ق.ظ

پس از قیام ادله معتبره از نقل و عقل بر برائت و اباحه شرعی و ایمنی عقل از عقاب در شبهه بدویه،فتوی به اباحه یا برائت از نوع فتوای بدون علم و دلیل معتبر نیست،بلکه با دلیل است و از برخی از آیات خارج است و نیز ارتکاب مشتبه با وجود دلایل عقلی و نقلی بر جواز، از نوع اقدام در هلاک و افتادن در وادی هلاک نیست و یقین به عدم هلاک به معنای عقوبت داریم. همچنین ارتکاب مشتبه مخالف با تقوای الهی نیست؛زیرا تقوا یعنی واجبات را انجام دادن و محرمات را ترک کردن. در مانحن فیه اصل وجوب یا حرمت مشکوک است و گفتن این که تقوا به معنای امتثال کردن محتمل هاست،دلیل لازم دارد؛درصورتی که ما چنین دلیلی نداریم-آری اگر امر به ورع شده بودیم ،جا داشت کسی بگوید ورع،مشتبهات را هم شامل می شود-پس اخباری ها از آیات طرفی نیستند.

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی