دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

تقسیمات مغایرت ما بین ذات و مبدأ

فرزاد تات | جمعه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۰۲:۰۱ ق.ظ

الف-تغایر وجودی و مصداقی و خارجی و عینی؛ یعنی ذات و مبدأ ،هریک در خارج ،مابازاء و مصداقی دارند؛ یکی از مقوله جوهر و دیگری از مقوله عرض است. مانند کلیه اعراضی که در خارج بر جواهر حمل می شوند.مثلاً می گوییم: ((الجسم ابیض)) ،((الانسان کاتب)) و ((زید ضارب))

ب-تغایر مفهومی و معنایی؛یعنی ذات و مبنا،در خارج ، به یک وجود موجودند و یک ما بازاء دارند و میان آن دو، عینیّت و وحدت حکم فرماست،ولی در ذهن ما معنایی که از ذات فهمیده می شود غیر از معنایی است که از مبدأ تداعی می شود. مانند کلیّه صفات ثبوتیّه و کمالیّه و جمالیّه خداوند. مثلاً می گوییم:((الله عالم،قادر،مرید،حی)) که مبادی این اوصاف؛یعنی علم و اراده و قدرت و حیات،در خارج،عین ذات واجب الوجود است و زاید بر ذات نیست و انفکاک محال است؛ولی معانی ای که از ذات و از هریک از مبادی مذکور در ذهن می آید،غیر از معنایی است که از بقیّه ،تبادر می کند.

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی