دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

ادله اشاعره قائل به کلامات خاص

فرزاد تات | جمعه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۰۱:۲۷ ب.ظ

برای اثبات کلام کلام نفسی و مغایرت طلب و اراده دلایلی آورده اند که در ذیل مهم ترین آن ها مطرح می گردد و جواب داده می شود:

1-دلیل اوّل اشاعره:

اشاعره به شعری از شاعر عرب استناد کرده اند و آن این که:

ان الکلام لفی الفوائد و انما                جعل اللسان علی الفواد دلیلاً

به تحقیق کلام و سخن در دل و قلب است،تنها دلیل و کاشف کلام قلبی است.

گفته اند: منظور شاعر،این است که علاوه بر کلام لفظی و ظاهری، کلام نفسی و قلبی هم داریم که کلام لفظی دالّ بر آن و کاشف از آن است و آن کلام نفسی،مدلول و منکشف به کلام قولی است.

جواب: اوّلاً این یک شعر است و کلام معصوم یعنی پیامبر یا امام نیست که برای ما حجّت باشد و تعبّداً بپذیریم؛ثانیاً شاید شاعر نگون بخت،هم مسلک شما بوده که در نتیجه  استناد به کلام او مصادره به مطلوب است؛ثالثاً چه شعر مذکور و چه تعابیری از قبیل بیان الرجل ینبی عن جنانه و یعرب عمّا فی ضمیره و... بیش از این دلالت ندارند که کلام لفظی ای که از موجود حکیم و عاقل و سخندان نکته سنج و فصیح و بلیغ  صادر می شود، بی جهت و لقلقه زبان نیست،بلکه پشتوانه ای دارد و از ما فی الضمیر او خبر می دهد و گوینده با گفتن این کلام در مقام کشف مطلب و مقصدی است و درصدد افاده مرادی است. فی المثل اگر می گوید:

فیا لیت الشباب یعود یوماً                 فاخبره بما فعل المشیب

آرزویی در دل دارد که زبان گشوده و آن را اظهار می کند.یا وقتی می گوید: ((لعلّ الله یحدث بعد ذلک أمراً)) امیدی به آینده در دل دارد که آن  را به زبان آورده و کلام مذکور را می گوید، 

 

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی