دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

لزوم تطویل بلاطائل

فرزاد تات | پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۳۶ ب.ظ

اولا همه جا که اطاله کلام قبیح نیست؛ گاهی نفس اطناب و تطویل ،مطلوب،حکیمانه و دارای غرض است، مثل آن جا که مخاطب،حبیب و محبوب و محبوبه باسد.

ثانیاً همه جا به قرینه لفظیه اتکال نمی شود تا موجب اطاله شود؛ گاهی هم با قرائن حالیه و مقامیه مراد فهمیده می شود و این تطویل نیست.

ثالثاً بر فرض اتکال بر قرینه لفظیه ،باز چنان نیست که همه جا قرینه برای تفسیر ذی القرینه باشد؛ بلکه گاهی خود قرینه مفاد و مقصود دیگری دارد و برای منظور دیگری به کار می رود و ضمناً قرینه بر چیز دیگر هم وجود دارد. مثل :((عینا یشرب بها عبادالله...)) که یشرب... بیان وصف احوال بهشتیان است و معنای خود را دارد و ضمناً قرینه معینه هم وجود دارد و مراد از عین را هم تعیین می کند که چشمه است نه چیز دیگر. اینجاها که تطویل بلاطائل نیست بلکه مع الفائده است.

و اما بخش دوم(لزوم اجمال):

اولاً چنین نیست که اجمال در شان کلام حکیم و متناسب با آن مقام نباشد؛بلکه گاهی غرض و حکمت مجمل گویی تعلق گرفته و مصلحت ایجاب می کند که سربسته چیزی را بگوید. این عین حکمت است،نه ضد آن.

ثانیاً خود قرآن خبر داده که آیات قرآن،برخی محکمات (نصوص و ظواهر) و برخی متشابهات (مجملات)هستند، آن جا که فرموده ((فیه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات))  با إخبار خدای حکیم،دیگر چه جای استدلال و بحث در امکان و امتناع است؟ این اجتهاد در قبال نص است،دایه نباید مهربان تر از مادر باشد. اگر چنین چیزی ممتنع بود که اصدق القائلین ،به آن اخبار نمی کرد.

 

  • فرزاد تات

نظرات  (۱)

  • امین پدرامی
  • چه عجب یه متن ازت خوندم

    اطاله کن اشکال نداره

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی