دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

دلیل بر عدم دلالت وضعی بر زمان

فرزاد تات | پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۰۵:۰۶ ب.ظ

یک-فعل امر و نهی مثل إضرب و لاتضرب ،ماده و مبدء و مشتق منهی دارند که ضرب باشد و هیئتی دارند که هیئت انری یا نهیی باشد و به هیچ کدام بر زمان دلالتی ندارند.از حیث ماده،ماده ضرب برای دلالت بر حدث معیّن (زدن در مقابل بردن،خوردن،کشتن و...) وضع شده است و در اصل این طبیعت زمان دخالتی ندارد.

دو-اگر زمان در معنای امر و نهی دخیل باشد لازمه اش این است که ما نتوانیم متعلّق امر و نهی را در خارج امتثال کنیم؛ زیرا یا مفهوم زمان داخل در معناست که مفهوم امری ذهنی و قابل اتیان در خارج نیست و یا مصداق زمان جزء معناست،اگر این باشد کدام مصداق جزء معناست؟آیا  فرد گذشته از زمان جزء معناست،اگر این باشد کدام مصداق جزء معناست ؟ آیا فرد گذشته از زمان جزء معناست؟ آیا طلب ایجاد طبیعت را در زمان گذشته از ما می طلبد؟ این که معقول نیست چون گذشته ها گذشته و در آن گذشته ،یا طبیعت ایجاد شده بود، پس تحصیل حاصل است و یا ایجاد نشده بود،پس ایجاد آن محال است چون زمان به عقب بر نمی گردد.

 

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی