دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

تفصیلات باب مشتق

فرزاد تات | پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲ ب.ظ

1-مشتقّاتی که مبادی آن ها از امور سیّاله باشد-مثل حرکت ،نطق،تکلّم و مشی-درخصوص فرد تلبّسی ،حقیقت هستند و مشتقّاتی که مبداّ آن ها از امور ثابته و قارّه باشد،-مثل قیام،علم،جهل و قعود- حقیقت در اعم هستند.

2-مشتقاتی که مبدأ آنها امر حدوثی باشد-مثل ضرب و قتل -درخصوص متلبّس به مبدأ حقیقت می باشند ولی مشتقّاتی که مبدأ آنها امر ثبوتی باشد - مثل ایمان،کفر و اسلام- در اعمّ از متلبّس و منقضی حقیقت هستند.

3-مشتقّاتی که مبادی آن ها از فعلّات باشد درخصوص فرد تلبّسی حقیقت هستند و مشتقاتی که مبادی آنها از شأنیات،ملکات،صناعات و... باشد در اعمّ حقیقت هستند. به عبارت دیگر : اگر اتّصاف ذات به مبدأ اکثری باشد-مثل حرفه و صنعت و... -حقیقت در اعمّ است.

4-مشتقاتی که از افعال لازمه گرفته می شوند-مثل ذاهب،جالس،قاعد-درخصوص تلبّسی حقیقت اند ولی از آن ها که از فعل متعدّی مشتق می شوند-مثل ضارب و قاتل - در اعمّ ،حقیقت هستند.( این تفصیل به صاحب فصول منسوب است.)

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی