دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

“معرفت النفس و خداشناسی از منظر علامه طباطبائی“ در جلسه گروه علمی عرفان+خلاصه بحث

یکصد و شصت و هفتمین جلسه گروه علمی عرفان با موضوع “معرفت النفس و خداشناسی از منظر علامه طباطبائی“ با ارائه “حجت الاسلام خزائلی“ و با حضور اعضاء محترم گروه یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ ساعت ۱۹ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:

قال الله: سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین انه الحق، سجده، ۵۳

پیامبر (ص) فرمود: من عرف نفسه عرف ربّه.

تنها راه رسیدن به کمال و سعادت به عبودیت و بندگی خدا است و عبودیّت بدون معرفت امکان پذیر نیست. و معرفه دو گونه است: ۱٫ معرفت آفاقی؛  ۲٫ معرفت انفسی. بر این اساس معرفت آفاقی با نظر کردن در مخلوقات الهی و حاکم افرینش و سیر در نشانه‌های قدرت و عظمت خداوند متعال و نظر در آسمان‌ها و زمین و مخلوقات حاصل می‌شود که اینها همه از نفس انسان خارج‌اند.

افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت و الی السماء، کیف رفعت و الی الجبال کیف نصبت و الی الارض کیف سطحت.

و معرفت انفسی با مراجعه به نفس و بازگشت به خویشتن و خودشناسی معرفت می‌آید که حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: المعرفه بالنّفس انفع المعرفتین.

منظور از این دو معرفت به احتمالی در نظر علاقه معرفت انفسی و آفاقی است که اولی سودمندتر از دومی است. بدین جهت که معرفت انفسی نزدیکتر و همراه اصلاح اوصاف و اعمال نفس و اصلاح عمل و اخلاص است اما معرفت آفاقی چنین نیست. اگرچه هر دو معرفت انسان را به شناخت خدا و صفات و اسماء و افعال او رهنمود می‌سازد و می‌فهمانند که خداوند قادر و خالق است و نابودی ندارد و مربی همه موجودات است و همه نیازمند او هستند و انسان بیهوده خلق نشده و معاد و حساب و کتابی در کار است لذا لازم می‌بیند برای خود نسبت به زندگی دنیا و آخرتش برنامه داشته باشد تا به سعادت برسد. این نتیجه مشترک دو معرفت است.

احتمال دوم و معنای دقیق‌تر این حدیث «معرفه النفس انفع المعارف» این است که معرفه النفس حضوری و شهودی است و معرفه آفاقی حصولی و از راه تنظیم قیاسی و استدلال و نظم منطقی حاصل می‌شود که تا وقتی مقدمات این قیاس و استدلال در ذهن وجود داشته باشد این معرفه ‌هست و با از یاد بیرون آنها معرفه‌ آفاقی هم از بین می‌رود اگرچه عامه مردم راهشان برای خداشناسی هم معرفه آفاقی و نظر به مظاهر خلقت و آفرینش و موجودات هستی می‌باشد. نفس اگر از راه شهود به مقام انقطاع الی الله رسید ارزشمند است که در دعای یکشنبه می‌خوانیم، و اختم بالانقطاع الیک امری و بالمغفره عمری.

مرحوم علامه: در رساله الولایه بعد از اشاره به معرفه النفس و این که این راه مرکب از یک فعل و یک ترک است یعنی رها کردن غیر خدا و به خداوند توجه داشتن.

بنابراین تنها راه دستیابی به معرفت این است که دل را از دنیا و هر حجابی جز خداوند سبحان پاکیزه کنی و مراقبت و خلوت و غیره فقط برای دستیابی به این حالت قلبی و سپس توجه کامل به خداوند است.

وقتی انسان به مرحله شناخت و لقاء الله رسید دیگر مثل نظر به آینه، دیگر نفس او می‌شود خدا نما

https://hekmateislami.com/?p=9808#:~:text=%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%20%D8%AF%D9%88%D9%85%20%D9%88%20%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C%20%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1,%D8%A7%D8%B2%20%D8%A8%DB%8C%D9%86%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF%20%D8%A7%DA%AF%D8%B1%DA%86%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%87

 

 

 

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی