جایگاه یقین در برهان نظم
یکی از راههای فکری خدا شناسی که برای عموم انسانها قابل فهم است، تفکر در پدیدههای عالم طبیعت است که از جهات گوناگون (حدوث، حرکت و...) میتواند راهگشای انسان در شناخت آفریدگار جهان باشد. یکی از برجستهترین و نمایانترین آنها، نظم و اتقان حاکم بر جهان است. از برهان نظم، تقریرهای مختلفی ارائه شده است که تقریر آن بر پایه قانون احتمالات، از آن جمله است. استاد شهید مطهری در آثار خود به تبیین این تقریر از برهان نظم پرداخته است؛ چنانکه آن را بر اساس قانون سنخیت علی و معلولی نیز تقریر و تبیین کرده است. یقین حاصل از برهان نظم بر پایه قانون احتمالات، یقین معرفتشناختی و منطقی است، نه یقین روانشناختی که فاقد اررش منطقی و معرفتشناختی است. البته، یقین مزبور، یقین بالمعنی الاخص که در اولیات و فطریات وجود دارد نمیباشد، بلکه یقینی است در تراز یقین موجود در متواترات، تجربیات و حدسیات. اما یقین حاصل از برهان نظم بر اساس اصل سنخیت، یقین بالمعنی الاخص و همپایه یقین در اولیات و فطریات منطقی است. در این نوشتار، دو تقریر مزبور از برهان، تبیین و بررسی شده و به اشکالاتی که بر تقریر برهان نظم بر اساس قانون احتمالات وارد شده، پاسخ داده شده ا ست.
https://www.kalamislami.ir/article_125917.html
- ۰۲/۱۱/۰۷