قیاس قطعی
فرزاد تات | يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۰۱ ب.ظ
قیاس قطعی، مقابل قیاس ظنی بوده و به قیاسی گفته میشود که در آن هم نسبت به علت حکم اصل قطع وجود دارد و هم نسبت
به وجود آن در فرع، مانند: قیاس کتک زدن والدین ، به پرخاش نمودن و اف گفتن به آنها، به علت جامع اذیت و آزار ؛ در این
مثال، قطع وجود دارد که علت حرمت پرخاش نمودن به والدین، آزار و اذیت شدن آنان است، هم چنین قطع وجود دارد که
اذیت و آزار، در کتک زدن هم هست.
قیاس قطعی حجت است، زیرا طریقیت قطع ، ذاتی آن است. قیاس اولوی ، قیاس منصوص العلة و تنقیح مناط قطعی از اقسام
قیاس قطعی شمرده شده است.
- ۰۲/۰۵/۱۵