دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

قیاس قطعی

فرزاد تات | يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۰۱ ب.ظ

قیاس قطعی، مقابل قیاس ظنی بوده و به قیاسی گفته می‌شود که در آن هم نسبت به علت حکم اصل قطع وجود دارد و هم نسبت

به وجود آن در فرع، مانندقیاس کتک زدن والدین ، به پرخاش نمودن و اف گفتن به آنها، به علت جامع اذیت و آزار ؛ در این

مثال، قطع وجود دارد که علت حرمت پرخاش نمودن به والدین، آزار و اذیت شدن آنان است، هم چنین قطع وجود دارد که

اذیت و آزار، در کتک زدن هم هست.

قیاس قطعی حجت است، زیرا طریقیت قطع ، ذاتی آن استقیاس اولوی ، قیاس منصوص العلة و تنقیح مناط قطعی از اقسام

قیاس قطعی شمرده شده است.

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی