دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل

موازنه در حق و تکلیف

فرزاد تات | يكشنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲ ق.ظ

https://ensani.ir/fa/article/83800/%D8%AD%D9%82-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81

 

حق یک معناى جامع دارد و چند معناى خاص; معناى جامع آن مشترک میان همه معانى است و آن، چنانکه خواهد آمد، به معناى ثابت و الا معناى خاص مراد است . باید تامل و اندیشه کرد که کدام یک از معانى خاص آن، در بحث‏حقوق بشر اراده شده است؟ حق معناى جامعى دارد که اگر به شکل مصدرى استعمال شود، به معناى «ثبوت‏» است و اگر به صورت وصفى به کار رود، به معناى «ثابت‏» است . معانى خاص و جزئى آن، که از راه تقابل فهمیده مى‏شود بدین قرار است که گاهى حق در برابر «باطل‏» قرار مى‏گیرد مثل: «جاءالحق و زهق الباطل‏» (1) و «قل جاء الحق و ما یبدؤ الباطل و ما یعید» . (2) و گاهى در برابر «ضلال و گمراهى‏» قرار مى‏گیرد، مثل: «ما ذا بعد الحق الا الضلال‏» (3) و گاهى در مقابل «سحر و جادو» مى‏آید، که مصداق باطل‏اند، مثل: «ماجئتم به السحر ان الله سیبطله‏» (4) و گاهى در مقابل «هوى‏» است، مثل: «ولو اتبع الحق اهواءهم لفسدت السموات و الارض‏»

  • فرزاد تات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی