موازنه در حق و تکلیف
https://ensani.ir/fa/article/83800/%D8%AD%D9%82-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81
حق یک معناى جامع دارد و چند معناى خاص; معناى جامع آن مشترک میان همه معانى است و آن، چنانکه خواهد آمد، به معناى ثابت و الا معناى خاص مراد است . باید تامل و اندیشه کرد که کدام یک از معانى خاص آن، در بحثحقوق بشر اراده شده است؟ حق معناى جامعى دارد که اگر به شکل مصدرى استعمال شود، به معناى «ثبوت» است و اگر به صورت وصفى به کار رود، به معناى «ثابت» است . معانى خاص و جزئى آن، که از راه تقابل فهمیده مىشود بدین قرار است که گاهى حق در برابر «باطل» قرار مىگیرد مثل: «جاءالحق و زهق الباطل» (1) و «قل جاء الحق و ما یبدؤ الباطل و ما یعید» . (2) و گاهى در برابر «ضلال و گمراهى» قرار مىگیرد، مثل: «ما ذا بعد الحق الا الضلال» (3) و گاهى در مقابل «سحر و جادو» مىآید، که مصداق باطلاند، مثل: «ماجئتم به السحر ان الله سیبطله» (4) و گاهى در مقابل «هوى» است، مثل: «ولو اتبع الحق اهواءهم لفسدت السموات و الارض»
- ۰۲/۰۵/۰۱