احکام شریعت و عقل در کنارهم
تفکر و تعقل نیز وظیفه ای دارد. وظیفه آن این است که در مورد مسائلی که نه طریقتی و نه شریعتی است ،بنا به تصمیم خودش ،تصمیم بگیرد. این قلمرو تعقل است.با این تفاوت تعقل زیردست مسائل شریعتی و طریقتی می باشد و حاکم بر آن ها نیست.مثلا نمی توان گفت عقل این طور می گوید و شریعت آن طور دستور داده،پس حکم عقل نادرست است.و یا برعکس حکم شریعت را احمقانه بدانیم و دستورالعمل عقل را اجرا کنیم.اگر دیدیم عقل چیز دیگری غیر از شریعت می گوید،باید به دنبال اصل حکم شریعت بگردیم.چرا که یا ما آن حکم را غلط فهمیده ایم و یا آن را براساس اقتضای زمان درست تفسیر نکرده ایم. مثلا در مورد دیه به پرداخت شتر و درهم و دینار حکم شده است.ما نباید بگوییم که چون حالا درهم و دینار نیست پس این حکم با عقل جور در نمی آید.باید به دنبال اصل حکم باشیم و آن را درست بفهمیم.بنابراین عقل تابع حکم واقعی شریعت می باشد. هیچ یک از احکام واقعی شریعت با حکم عقل مغایرت ندارد.بنابراین نباید پاسخ همه چیز را و هر مساله ای را از طریقت و شریعت بخواهیم . حل برخی مسائل به عهده خود ماست . بسیاری از تصمیمات روزمره با تعقل و تفکر حل می شود و در قلمرو شریعت و طریقت جایی ندارند ولی باید به امکانات موجود توجه کنیم... قوه تفکر و تعقل عصای دست شما در قلمرو شریعت و طریقت است...))
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.bidabad.ir/doc/tithe-VAT-fa.pdf&ved=2ahUKEwiN3tfPwpCAAxXpQvEDHQWdAJwQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw0-Hu4zibQFGPcHvf85lreF
Magiran | جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در اصلاح نظام مالیاتی
https://www.magiran.com/paper/232990
- ۰۲/۰۴/۲۴